11.9.17

JOCS MATEMÀTICS COMPOSICIÓ I DESCOMPOSICIÓ DE QUANTITATS


Els jocs matemàtics a la meva aula d'infantil són una constant des de fa uns quants anys.
Cal dir però que en l'ensenyament-aprenentatge de les matemàtiques no utilitzo només aquests plantejaments d'activitats, on el joc i la manipulació de materials diversos és el recurs protagonista.
Dins l'aula d'infantil es poden presentar diverses situacions i contextos, donats en alguns casos per les rutines quotidianes, altres pel desenvolupament de determinats projectes a l'aula, on, en tots dos casos, hem de resoldre situacions fent ús d'estratègies matemàtiques. El plantejament matemàtic està constantment present en la vida de l'aula.
Us deixo alguns exemples on les propostes plantejades tenen com a objectiu el treball de la descomposició i composició de quantitats, base important i com a iniciació al càlcul, tant de la suma com de la resta.



Composició del número 7 sobre el suport de vieires, utilitzant pedres de colors i petites petxines


Us presento alguns exemples d'aquests jocs matemàtics manipulatius on plantejo en aquest cas resoldre situacions on el contingut a treballar és la composició i descomposició de quantitats.
El material que utilitzo és molt divers, i mai utilitzo el mateix material per realitzar sempre la mateixa activitat, d'aquesta manera sempre hi ha una primera fase d'observació per tal d'esbrinar el que es demana, evitant així l'automatització del joc.
Aquest material també és variat en la seva mesura i composició, és a dir que els recursos de materials manipulatius poden ser de components naturals, com les pedres, les petxines, o de components més artificial o comercials, de plàstic, goma eva, fusta pintada, etc com les canyetes, coberts de plàstic, pinces, pals de fusta, pals de goma eva...
D'aquesta manera manipulen diferents objectes, de diferents formes i textures, ajudant així al desenvolupament creatiu des de la vessant matemàtica.

Composició de la quantitat 7 utilitzant cargols de mar i petxines



Composició de diferents números delimitant l'espai amb una corda que a la vegada expressa la idea de conjunt. Utilitzant pedres blanques i grises.



Composició de la quantitat representada amb el número 6 utilitzant agulles d'estendre roba, pinces de dos colors

Composició de la quantitat representada amb el número 6 utilitzant de suport gots de plàstic transparents i coberts de plàstic de diferents colors per realitzar les variants de les possibles composicions









Composició de la quantitat representada amb el número 6 utilitzant la delimitació de l'espai amb cordes, petxines i cargols de mar per realitzar les possibles composicions


Composició de la quantitat representada amb el número 6 utilitzant de suport gots de plàstic transparents i pals de fusta de tres colors diferents.



Composició de diferents quantitats numèriques utilitzant pals de goma eva, canyetes de plàstic i pals de fusta respectivament, de dos colors diferents















8 comentaris:

  1. Hola MªÀngels!!!
    Unes idees magnífiques.
    Gràcies per compartir-les.
    Txell

    ResponElimina
  2. Gràcies, per ensenyar als adults, metodologia per l'infant.

    ResponElimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...